of Constantijn-Huygens-Route
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland
Wij (74, 75 jr) fietsten van 16 juli tot en met 30 juli 2022 vanuit Nijmegen een tocht, die ons door vier landen voerde: door Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Ons aanvankelijke plan om naar Zuid-Frankrijk te fietsen leek ons vanwege de te verwachten hoge temperaturen (in combinatie met onze leeftijd) niet verstandig.
We startten zoals gezegd in Nijmegen, omdat vanuit onze woonplaats daar een Intercity-trein naar toe reed, waarmee we niet hoefden over te stappen. Om diezelfde reden eindigden we daar ook weer.
De route die we fietsten is niet een als geheel beschreven fietsroute. Wel zitten er een aantal onderdelen in, die apart beschreven zijn: de bekende Vennbahn, die we fietsen vanaf Aken naar Troisvierges, de Mosel-Radweg en de Rhein-Radweg. Voor de rest hebben we vertrouwd op de app Komoot, die in het algemeen prima fietsroutes weet te creëren. De hele tocht ziet er uit zoals je hieronder ziet.
Aan het eind van deze mooie tocht hadden we 982 kikometerop de teller staan; dat is de lengte van de route en een aantal uitstapjes die we daarnaast hebben gemaakt. De blauwe lijn van hierboven zal zo’n 850 kilometer zijn. Het mooie (als je daarvan houdt) is overigens dat deze tocht vrijwel geheel vlak is. Slechts één keer stuitten we op een omleiding, waardoor we een aantal flinke heuvels over moesten, en hier en daar gaat het wat op en neer, maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben. Dat komt met name, omdat vrijwel alles langs rivieren gaat, of over een verlaten spoorbaan.
Toch waren we heel blij, dat we dit jaar voor het eerst met elektrische ondersteuning konden fietsen. In de twaalf jaar hiervoor verheugden we ons in het gebruik van de befaamde Idworx All Rohler, fantastische fietsen die ons geen enkele keer in de problemen hebben gebracht. Maar gezien onze toch wat vorderende leeftijd leek ons nu wel het moment gekomen, om van de zegeningen van de moderne techniek gebruik te gaan maken. Daarom kochten we allebei een Koga E World Traveller Signature.
Onze ervaring is nu, na deze twee weken en bijna duizend kilometer lange (vlakke) tocht, dat dit fantastische fietsen zijn. De uiterst stevige frames droegen onze 20 kilo bagage zonder enig probleem, eigenlijk was de zit hetzelfde als bij onze Idworx – dus heerlijk – en de reikwijdte van de accu’s bleek steeds meer dan voldoende. We reden meestal in de laagste (eco) stand, en later in de tweede helft van de dag een standje hoger, maar op deze vlakke trajecten bleek 80 tot 100 kilometer prima te halen. En het laden van de accu’s ging ook overal prima, of het nu in een hotel was of op een camping. Alles bij elkaar constateerden wij, dat we deze tocht zonder de elektriek niet in deze twee weken (13 fietsdagen) hadden kunnen realiseren.
Voor het vinden van campings hebben we helemaal op de zoekfunctie van Google Maps vertrouwd, en dat resulteerde erin, dat we slechts twee keer een hotel hebben genomen. In het algemeen konden we redelijk op tijd koffie, taart en lunches krijgen, maar juist bij de populaire Vennbahn viel dat enorm tegen. We hadden gedacht dat daar zo’n beetje elke kilometer wel een Konditorei te vinden zou zijn, maar nee hoor! Langs de Moezel en de Rijn daarentegen is dat juist wel het geval.
Dan nog een mededeling voor de echte liefhebbers: Constantijn Huygens maakte in 1654 ongeveer dezelfde tocht, in een koets natuurlijk, samen met twee zonen en een vriend. Je kunt het hier nalezen. Misschien kunnen we onze tocht in plaats van ‘Vierlandentocht’ beter de ‘Constantijn-Huygens-Route’ noemen?
Wij fietsten deze route in de volgende etappes, die we op de volgende pagina’s van deze site elk kort beschrijven.