Het einde van de LF1 – maar niet van onze tocht – komt in zicht, maar tegelijk wordt het klimwerk serieuzer. Maar eerst maar eens naar Licques gefietst voor een koffiestop. Dat blijkt nog niet eens gemakkelijk, want de zondagsrust wordt ook hier weer in acht genomen. Behalve bij een boulangerie natuurlijk en bij de Bar-Tabac. Vervolgens komen we in een omgeving die kennelijk uitnodigt tot sportief fietsen, want we belanden in een soort MTB-tocht van talloze zwetende fietsers, waartussen we trouwens niet misstaan. Het is een mooi bosrijk en heuvelachtig gebied, met af en toe ruime vergezichten. Niet verwonderlijk, want we klimmen tot 170 meter hoogte.
We rijden uiiteindelijk niet helemaal door naar Boulogne volgens het LF1-routeboekje (en bovenstaande kaart) maar in de buurt van Conteville slaan we linksaf, zuidwaards dus, richting St.Léonard. Dat is een voorstad aan de zuidoostkant van Boulogne; aangezien we door willen fietsen naar het zuiden ligt dat een beetje voor de hand. De camping in St.Léonard is gemakelijk te vinden, maar het enige goede restaurant daar blijkt – tamerlijk definitief, zo te zien – gesloten. Dan maar een afhaalpizza, die we ter plekke mogen opeten – ook lekker!
Boulogne, waarvoor we een dag hebben genomen, blijkt een prettige stad met mooie, zelfs luxe winkels. Vanuit St.Léonard rijd je er uiteindelijk via een fraaie boulevard naar toe. Je bent dan dus weer op zeeniveau. Vandaaruit loopt de stad op naar de bergen en bovenaan staan het Belfort en de indrukwekkende St.Nicolaaskerk, deels uit de 12e eeuw. Vlak daarbij staat de Notre Dame, een 19e eeuwse kerk met middeleeuwse uitstraling, gebouwd met kennelijk de St.Pieter in Rome en de St.Paul in Londen als voorbeeld en inspiratiebron. De heilige Maria is daar een aantal keer te bewonderen, steeds zittend in een boot. Dan is er ook nog het Château met een mooi museum. Dat heeft een wat wonderlijke verzameling, (van moderne kunst tot maskers uit Oceanië), maar je kunt er in elk geval genieten van schilderijen met zeegezichten uit de 19e eeuw en eerder.
In de hoogtegrafiek hieronder zie je, dat de hellingen wel een serieus karakter hebben. In de laatste 15 kilometer moet je er nog een van 170 meter bijdenken, omdat we de route naar St.Léonard hebben genomen. In totaal zeker 500 meter klimmen.