In het algemeen levert de eerste etappe – vanuit Uitgeest door de Tapsloot en de Zaan – geen problemen op. Maar deze zaterdag blijkt de Beatrixbrug bij Westknollendam dienst te weigeren. En omdat hij wegens vernieuwing vervangen is door een voor ons te lage noodbrug, moeten we omvaren. We gaan dus stuurboord-uit de Nauernasche vaart op.
Maar omdat we niet al te vroeg vertrokken zijn, blijkt dat toch een beetje benauwde klus te worden. De bruggen bij Krommenie passeren we vlot; toevallig wil de treinbrug meteen open gaan. De volgende brug bij Vrouwenverdriet halen we net, maar de sluis bij Nauerna, daar zijn we tien minuten te laat.
Maar net als we de boot hebben afgemeerd bij een wat moeizaam noodplaatsje langs de kant, komt de sluiswachteres uit haar huis, roepend dat ze ons (er is nog een schip bijgekomen) wel even door wil laten. En zo gebeurt het, tot onze niet geringe opluchting.
Meteen achter de sluis liggen twee jachthavens: direct aan stuurboord een wat oudere, en even rechtdoor de nieuwe, marina-achtige Jachthaven Nauerna. Maar omdat de havenmeester zo aardig staat te wenken, gaan we bij de eerstgenoemde liggen. Klein en eenvoudig, maar met onverwacht prima sanitair. En trouwens ook heel goedkoop.
Op het onderstaande videootje werpen we, als we wegvaren van de jachthaven, een blik op de andere, modernere marina van Nauerna.
nauerna – 1 from jelle jan klinkert on Vimeo.